Druga zima w Biotopie Lechnica za nami!

biotop-1455bw

fot. P. Kozłowski

Bardzo długo nie wysyłaliśmy naszych biuletynów – przerwa ma związek przede wszystkim z dużą ilością pracy po wydaniu naszej płyty „Biotop”. Są jednak takżę inne powody – zima była czasem modyfikacji i przemyśleń podsumowujących pierwszą fazę działania Biotopu Lechnica. Udały nam się początki permakulturowego ogrodu ziołowego; mamy aktualnie już 4 duże grzędy, które stopniowo obsadzamy. Niektóre eksperymenty warzywne i roślinne były udane (dynie! ziemniaki! pomidory!), inne mniej (cebula…, rączniki…roszponka…). Okazało się także, że nie możemy prowadzić programu wolontariackiego w takim kształcie, jaki zaplanowaliśmy na początku (o tym będzie oddzielnie). Zmianom ulegnie także formuła warsztatów (i o tym też osobno, podobnie, jak o nowym projekcie muzycznym, który narodził się w Biotopie w grudniu 2015). Modyfikacja dotknęła także – jak widzicie – sam biuletyn.

Krótko mówiąc, pierwszy rok Biotopu Lechnica był intensywny, zaskakujący, wymuszający elastyczność i każący weryfikować wiele założeń wstępnych. Mamy nadzieję, że wybaczycie nam przerwę i że dalej będziecie nam towarzyszyć.

Prawie od początku naszej obecności w Lechnicy i pierwszych dyskusji i pomysłów na Biotop Lechnica prowadzimy także notatki w formie ultra krótkiego podsumowania każdego dnia. Tak powstaje „dziennik lechnicki” i już teraz znajdujemy w nim wiele ciekawych informacji: o temperaturach rok temu, o tym kiedy spadł pierwszy śnieg i kiedy posialiśmy pierwszy szpinak… Dziennik ten pokazał nam także, że mamy za sobą drugą zimę w Lechnicy i że wykonaliśmy dotąd naprawdę mnóstwo pracy! Analiza danych dotyczących pór kwitnienia i rozwoju dzikich roślin, powiązanych z temperaturą i nasłonecznieniem, deszczem i innymi zjawiskami klimatycznymi nazywana jest fenologią. Fenologia łącząca obserwacje botaniczne ( fitofenologia) lub zoologiczne (fitozoologia) pozwala w naszym przypadku na trafniejsze planowanie różnych czynności ogrodniczych. Takie zapiski mają długą tradycję. W Polsce były czynione od 1490 roku w Akademii Krakowskiej, co jest doskonałym świadectwem pracy ówczesnych uczonych, zważywszy, że nowoczesną fenologię w Europie była zapoczątkował Karola Linneusz w połowie XVIII wieku! Przez jakiś czas fenologia była w Polsce wyśmiewana i oskarżana o stosowanie metod zbyt mało naukowych (czyli trudnych do porównania i zależnych od zbyt wielu czynników niełatwych do precyzyjnego zdefiniowania). „Przespaliśmy” w ten sposób piękny powrót fenologii do łask nauki światowej w zupełnie nowej formie. Karol Linneusz postulował stworzenie eropejskiej sieci obserwatoriów fenologicznych – Biotop Lechnica stał się jednym z nich.

Reklamy
This entry was posted in biotop and tagged , by nytuan. Bookmark the permalink.

About nytuan

Moje oficjalne bio akademickie: Dr Anna Nacher – asystent w Katedrze Mediów Audiowizualnych Instytutu Sztuk Audiowizualnych. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na teorii mediów w perspektywie kulturoznawczej, studiach genderowych, antropologii audiowizualności, nowych zjawiskach w kulturze współczesnej, przemianach związanych z procesami globalizacyjnymi. Aktualne tematy badań własnych: analiza przemian dyskursu przestrzeni w mediach nowej generacji (przestrzeń hybrydowa, locative media), praktyki dyskursywne Internetu drugiej generacji (folksonomia i architektura informacji). Prowadzi także zajęcia na Podyplomowych Studiach z Zakresu Gender. Pasjonuje się muzyką współczesną i elektroniczną (zwłaszcza elektroakustyczną, improwizowaną i awangardową wokalistyką), w wolnych chwilach prowadzi własny projekt muzyczny. Wolny czas najchętniej spędza podróżując na rowerze bądź uprawiając trekking w górach Europy i Azji. Miłośniczka przestrzeni wielkomiejskich i dzikiej przyrody. W 2006 roku obroniła (z wyróżnieniem) na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej doktorat dotyczący kategorii gender w telewizji. Autorka książki Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków 2008: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Inne ważniejsze publikacje: Reality TV niebezpieczne związki z rzeczywistością [w:] Rzeczywistość a dokument, red. M. Miśkowiec, M. Kozień-Świca, Kraków 2008: Muzeum Historii Fotografii; Cyborg jako kłącze – polityka produktywnych sprzeczności [w:] red. Radkiewicz M., Gender – konteksty, Kraków 2004: Rabid, “Przygody nowoczesności poza euroamerykańskim centrum” [w:] „Przegląd Kulturoznawczy” nr 3 / 2007, “Pasaże ekstazy” [w:] „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 2 / 2007; „Kulturoznawstwo – studia nad płcią. O potrzebie aliansu” [w:] „Kultura Współczesna”, nr 2 (52) / 2007, „Zagubiony w gatunkowym labiryncie – kilka uwag o modelu analizy gatunkowej w telewizji” [w:] „Kultura Popularna”, nr 1 (15)/2006. Aktywna także jako tłumaczka tekstów anglojęzycznych z zakresu teorii mediów, teorii gender i kulturoznawstwa. Od roku 2007 uczestniczy w dwuletnim ministerialnym projekcie badawczym „Miasto w sztuce – sztuka miasta: analiza kulturowa przestrzeni miejskich przełomu XX/XXI w.” Studentów uczestniczących w prowadzonych przeze mnie kursach zapraszam z korzystania z materiałów zamieszczonych na http://nytuan.wordpress.com oraz do współtworzenia bloga.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s